Αρχική » Grid with Sidebar » Υγραεριο, βενζινη ή πετρελαιο

Υγραεριο, βενζινη ή πετρελαιο

by iHunt

Print Friendly, PDF & Email
demobanner

 

SVESTONOF

Εκεί που μας κατάντησαν οι διάφοροι εθνοσωτήρες εντός και εκτός των συνόρων με την οικονομική κρίση, αντί να μας νοιάζει πόσο όμορφο, γρήγορο, αξιόπιστο, ευρύχωρο και ασφαλές είναι το αυτοκίνητο μας ασχολούμαστε μόνο με το πόσο ζουμί δεινοσαύρου καταναλώνει… Κατάντια. Τι να κάνω λοιπόν, αφού ήπια κι εγώ το πικρό ποτήριο τούτο, θα γράψω για το θέμα!

Τρεις είναι πρακτικά οι επιλογές του σύγχρονου Έλληνα οδηγού, σαν τα 3 κακά της μοίρας του ένα πράμα: το υγραέριο, η βενζίνη και το πετρέλαιο, ο νέος, ο ωραίος και ο άσχημος της παρέας. Το γιατί φαίνεται παρακάτω. Ως γνωστόν υπάρχουν διάφορες εκδόσεις κινητήρων επιβατικών αυτοκινήτων, ανάλογα με το καύσιμο που χρησιμοποιούν:

Βενζίνη

Οι πιο διαδεδομένοι. Υψηλή απόδοση, απλή κατασκευή, χαμηλό κόστος, χαμηλό βάρος, προβληματικές εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου (CO2). Το χαμηλό κόστος και η απλή κατασκευή των βενζινοκινητήρων βεβαιώνουν ότι με την μια ή την άλλη μορφή θα είναι μαζί μας για πολλά χρόνια ακόμα. Δεν θα επεκταθώ, γιατί τους γνωρίζετε πολλά χρόνια τώρα.

Πετρέλαιο (diesel)

Πολύ δημοφιλείς. Χαμηλή απόδοση, υψηλό κόστος αγοράς, μεγάλο βάρος, χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, μεγάλη (υποτίθεται) μακροζωία, δυσάρεστος θόρυβος, προβληματικές εκπομπές σωματιδίων που προκαλούν άσθμα και δημιουργούν καρκινογόνους δευτερογενείς ρυπαντές.
Η σύγχρονη οικονομική κρίση έχει πανικοβάλει πολλούς υποψήφιους αγοραστές, ωθώντας τους στην αγορά diesel οχημάτων που προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Οι κινητήρες αυτοί όμως αποτελούν παγίδα για τους αγοραστές, καθώς φέρουν ακριβά και υπερευαίσθητα εξαρτήματα (turbo – τυπικό κόστος 1000 με 1500€, αντλία πετρελαίου υψηλής πίεσης – τυπικά 3000€). Η γνωστή εκπομπή σωματιδίων των diesel καταπολεμήθηκε με τις σύγχρονες παγίδες αιθάλης, αρκετές από τις οποίες για να μην βουλώνουν από τα σωματίδια χρησιμοποιούν ακριβά πρόσθετα καυσίμων, το κόστος των οποίων επωμίζεται ο ιδιοκτήτης του οχήματος – τυπικά 400€ / 60000Km! Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα είναι και η ποιότητα του ελληνικού ντίζελ που έχει την τάση να παγώνει το χειμώνα δημιουργώντας ένα σκασμό προβλήματα σε αυτοκίνητο και οδηγό. Χρησιμοποιείστε αντιπαγωτικά πρόσθετα και… καλή τύχη!

Υβρίδιο βενζίνης / υγραερίου

Χρησιμοποιεί και τα 2 καύσιμα εναλλάξ (και σπάνια ταυτόχρονα), μειώνοντας τις προβληματικές εκπομπές καυσαερίων των βενζινοκινητήρων, ενώ εκμεταλλεύεται με ασφάλεια την χαμηλή τιμή του υγραερίου. Όλοι οι βενζινοκινητήρες μπορούν, εύκολα ή δύσκολα, να μετατραπούν σε τέτοια υβρίδια. Παλιά ιστορία σε άλλες χώρες, έχουμε φτάσει αισίως στις… 6 γενιές συστημάτων, με την 3η, 4η, 5η και 6η να δουλεύουν απροβλημάτιστα.  Σε πιθανά προβλήματα του υγραερίου έχω αναφερθεί σε παλαιότερο άρθρο.

Υβριδικά

Άξιο λόγου είναι και το υβριδικό όχημα με ηλεκτροκινητήρα ΚΑΙ τετράχρονο βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα. Υψηλό κόστος και βάρος, ακριβές οι μπαταρίες για τον ηλεκτροκινητήρα, αλλά χαμηλά καυσαέρια. Ανώριμη τεχνολογία κατά τη γνώμη μου, λόγω της ανικανότητας των σύγχρονων μπαταριών να αποθηκεύσουν αξιόλογα ποσά ενέργειας. Η δε αυτονομία των «σκέτων» ηλεκτρικών οχημάτων είναι συνήθως “για γέλια”, κάτι που τα καθιστά κατάλληλα μόνο για κίνηση μέσα στην πόλη.

Για παράδειγμα…

Μετά τη θεωρία, ας δούμε κι ένα πρακτικό παράδειγμα. Αγοράζουμε σήμερα ένα, πχ. Toyota Yaris, ποιο καύσιμο μας συμφέρει; Αν υποθέσουμε χρήση 200.000Km:

Επεξηγήσεις:

(1) Η κατανάλωση είναι τυπικά η μεικτή του κατασκευαστή +25%. Υγραέριο καίμε περίπου +15% σε σχέση με τη βενζίνη.

(2) Ενδεικτικές τιμές καυσίμου 1,77€/λιτρο για την απλή αμόλυβδη, 1,44€/λίτρο για το πετρέλαιο, 0,95€/λίτρο για το υγραέριο.

(3) Κατά προσέγγιση μια αλλαγή turbo στο ντίζελ, μια αλλαγή αντλίας βενζίνης στο βενζινοκίνητο, μια αλλαγή αντλίας βενζίνης και μια αλλαγή πνεύμονα υγραερίου στο διασκευασμένο…

(4) Το κόστος συντήρησης είναι κατά κανόνα παρόμοιο σε όλα τα αυτοκίνητα του ίδιου τύπου και κατασκευαστή (πχ. το ένα έχει μπουζί το άλλο αντιστάσεις, λάδια/φίλτρα αλλάζουν όλα), οπότε δεν πήρε θέση στον πίνακα.

Το λογαριασμό…

Τα συμπεράσματα δικά σας. Δυστυχώς το ντίζελ δεν μπορεί να κάψει υγραέριο, παρά μόνο ως πρόσθετο καυσίμου σε κάποιο ποσοστό, κάτι παράνομο στην τριτοκοσμική Ευρώπη για… φορολογικούς λόγους! Το υγραέριο παραμένει το πιο οικονομικό καύσιμο, έστω και με μικρή διαφορά από το πετρέλαιο.

Οι τσαρλατάνοι

Όπου υπάρχει μεγάλο πρόβλημα πάντα εμφανίζονται αερολόγοι με υποσχέσεις για λαγούς με πετραχήλια, φτηνές και «αποτελεσματικές» λύσεις, καλαίσθητες διαφημίσεις, φιλικά χτυπήματα στην πλάτη κτλ αλλά δυστυχώς χωρίς επιστημονική τεκμηρίωση… Ας προσέχουμε για να έχουμε:

Δεν είναι δυνατόν μια διασκευή υγραερίου των 600€ να κάνει την ίδια δουλειά με μια των 1200€…

Αν ένα ηλίθιο μαγνητάκι στην γραμμή τροφοδοσίας καυσίμου έλυνε το παγκόσμιο ενεργειακό πρόβλημα της αυτοκίνησης θα το έβαζαν και οι κατασκευαστές. Έλεος με αυτούς τους τύπους που ξεπετάγονται από παντού! Τα δε εργαστήρια που υποτίθεται δοκιμάζουν αυτά τα μαγνητάκια είναι συνήθως ανύπαρκτα ή δεν έχουν ιδέα για τις συγκεκριμένες εταιρείες. Σε όσους τα τοποθέτησαν και έμειναν ευχαριστημένοι απαντώ με 2 λέξεις: “placebo effect”!

Πολλοί τοποθετούν διάφορα καραγκιοζιλίκια στο όχημα τους (έχω δει μέχρι φωτορυθμικά καυσίμου!) για να μειώσουν την κατανάλωση, με τη λογική του «δεν μπορεί, για να το πουλάνε όλο και κάτι καλό θα κάνει». Λάθος φίλε, δεν κάνει τίποτα, το πλήρωσες και σε δούλεψαν. Άλλη φορά να προσέχεις!

Οι χημικοί «κουβάδες» νερού που απελευθερώνουν καύσιμο υδρογόνο στην εισαγωγή του κινητήρα: 1. Δεν απελευθερώνουν αρκετό υδρογόνο για να δουλέψουν. 2. Ακόμα και στην περίπτωση που δούλευαν, ο εγκέφαλος του κινητήρα θα μπερδευόταν από την περίσσεια καυσίμου και θα είχαμε ακανόνιστη απόδοση και λειτουργία. 3. Πληροφοριακά, κινητήρες εργοστασιακά ρυθμισμένοι να καίνε 100% υδρογόνο έχουν πτώση απόδοσης της τάξης του 70% σε σχέση με τη βενζίνη!

Ο… ξενοδόχος

Ο απόλυτος άρχων της κατανάλωσης του αυτοκινήτου είναι φυσικά ο οδηγός.

του Ραξή Επιτρόπου Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων – Οχήματα με τον Ραξή


ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ