Αρχική iHunt.gr Aεριο σε οχηματα: Λυση ή Προβλημα;

Aεριο σε οχηματα: Λυση ή Προβλημα;

από iHunt Team
aerio_cars

demobanner

 



ΜΕΡΟΣ Α΄- ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ

Εισαγωγή
Το φυσικό αέριο, Compressed Natural Gas ή στο εξής CNG, αρχίζει σιγά σιγά να εμφανίζεται από διάφορους «σχετικούς» σε ορισμένα ελληνικά ΜΜΕ ως το «νέο υγραέριο» που θα σώσει τους οδηγούς από την ακρίβεια των καυσίμων, λύνοντας το οικονομικό μας πρόβλημα μια και καλή. Με άλλα λόγια ο τροχός ανακαλύπτεται για άλλη μια φορά… Φυσικό βέβαια είναι η πραγματικότητα να είναι πολύ πιο σκληρή από τις ευοίωνες προβλέψεις. Το γιατί θα το δούμε παρακάτω.

CNG
Το CNG αποτελείται κυρίως από μεθάνιο, όπως το υγραέριο (LPG) είναι μείγμα προπανίου και βουτανίου. Κάνει εξαιρετικά καθαρή καύση αλλά, σε αντίθεση με το LPG, παραμένει σε αέρια μορφή υπό πίεση (σε θερμοκρασία περιβάλλοντος), κι έτσι δεν μπορεί να αποθηκευθεί σε μεγάλες ποσότητες σε δεξαμενές. Καίγεται με αρκετά διαφορετικό (πιο αργό) τρόπο από τη βενζίνη και το υγραέριο, κάτι που το κάνει να θεωρείται πολύ ασφαλές σαν καύσιμο. Σε αυτό συντελεί και η χαμηλή του πυκνότητα που το ωθεί προς τα πάνω σε περίπτωση διαρροής.

Εφαρμογές σε οχήματα – στη θεωρία
Θεωρητικά, όλοι οι βενζινοκινητήρες μπορούν να μετατραπούν για να καίνε CNG ή LPG. Το υγραέριο έχει κάποια πιθανά προβλήματα που αναφέρω στο τέλος του άρθρου *. Μια διασκευή CNG δεν διαφέρει και πολύ από αυτή του υγραερίου:
• Υπάρχει ένας εγκέφαλος που ελέγχει την τροφοδοσία καυσίμου
• Υπάρχει δεξαμενή ή συστοιχία δεξαμενών καυσίμου
• Παρόντες και οι εγχυτήρες καυσίμου (μπεκ)
• Και εδώ έχουμε εξάρτημα που παρέχει το αέριο σε σταθερή πίεση στα μπεκ (πνεύμονας)
• Το όχημα μπορεί να δουλεύει και με τα 2 καύσιμα (βενζίνη / CNG) μετά τη διασκευή

Δυστυχώς όμως υπάρχουν και κάποιες σοβαρές διαφορές:
1. Η δεξαμενή ή η συστοιχία δεξαμενών πρέπει να είναι πολύ μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του υγραερίου για να έχουμε αντίστοιχη αυτονομία. Για να πάρετε μια ιδέα τάξης μεγέθους, υπολογίστε… 5 φορές μεγαλύτερη! Πού στο καλό θα μπει;
2. Το CNG καίγεται διαφορετικά από τη βενζίνη, και εκτός από διαφορετικό χάρτη τροφοδοσίας καυσίμου (που παρέχει ο επιπλέον εγκέφαλος) απαιτεί και διαφορετικό χάρτη ανάφλεξης. Αν δεν «παίξουμε» με την ανάφλεξη θα έχουμε πολύ μειωμένη απόδοση (κατά 30% περίπου) και πιθανότατα σοβαρές βλάβες στον κινητήρα. Οι λύσεις είναι να χρησιμοποιηθεί ένας πανάκριβος προγραμματιζόμενος «αγωνιστικός» εγκέφαλος κινητήρα ή ένας «επιταχυντής», ένα ηλεκτρονικό εξάρτημα που αλλάζει το χάρτη ανάφλεξης.



Και άλλα προβλήματα:
• Τα πρατήρια CNG στην Ελλάδα είναι μετρημένα (στην κυριολεξία!) στα δάκτυλα. Αναμένεται πάντως άνοιγμα νέων – κυρίως σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
• Η διασκευή είναι κάπως ακριβότερη από αυτή του υγραερίου, με κόστος γύρω στις 2000 ευρώ.

Τα… καλά νέα!
Το κόστος κίνησης ενός αυτοκινήτου με CNG είναι περίπου το 1/3 του αντίστοιχου βενζινοκίνητου – εντυπωσιακή οικονομία από κάθε άποψη.

Πρακτικές εφαρμογές σε οχήματα
Το CNG είναι άριστο (φτηνό και καθαρό) καύσιμο για οχήματα που σχεδιάστηκαν για αυτό ή/και το μέγεθος των δεξαμενών του (ειδικά λεωφορεία με δεξαμενές στην οροφή, απορριμματοφόρα, οχήματα πόλης που δεν χρειάζονται μεγάλη αυτονομία). Γι’ αυτό υπάρχει και σε κάποιες εργοστασιακές εκδόσεις μικρών αυτοκινήτων, αλλά και αστικών λεωφορείων. Είναι εντελώς ακατάλληλο για αυτοκίνητα που κάνουν γενική χρήση που περιλαμβάνει ταξίδια, γιατί εκεί η συστοιχία δεξαμενών γεμίζει σχεδόν όλο το χώρο αποσκευών.

Επιπλέον υπάρχει και το πρόβλημα της έλλειψης πρατηρίων, το οποίο ορισμένοι ιδιοκτήτες ενδέχεται να σκεφτούν να παρακάμψουν, γεμίζοντας το αυτοκίνητο με μια αντλία που θα συνδέσουν στο μετρητή (την παροχή δηλαδή) φυσικού αερίου της οικίας τους! Αν φυσικά είναι από τους τυχερούς με φυσικό αέριο στο σπίτι… Εννοείται πως το κόστος μιας τέτοιας οικιακής εγκατάστασης δεν είναι μικρό, ενώ η νομιμότητα και η ασφάλεια της είναι – στην καλύτερη – αμφισβητήσιμες.

Εν ολίγοις, το υγραέριο είναι δύσκολο (ακόμα) να χτυπηθεί ως καύσιμο οικονομικό, καθαρό, πρακτικό και ευρείας χρήσης… Το ντίζελ που φαντάζει φτηνότερο ΔΕΝ είναι, για λόγους που θα εξηγήσω μια άλλη φορά.



ΜΕΡΟΣ Β’ – ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΓΡΑΕΡΙΟΥ

*Μιας και το υγραέριο είναι κάτι καινούριο για ορισμένους στην Ελλάδα, θα απαντήσω σε ορισμένα ερωτήματα που ακούω συχνά για αυτό:

1) Θα χάσω την εγγύηση αν κάνω διασκευή; Μιλάς στον εκάστοτε αντιπρόσωπο πριν τη μετατροπή. Ή το κάνεις προς το τέλος της εγγύησης. Ή το παζαρεύεις με τον πωλητή πριν την αγορά του αυτοκινήτου. Ή απειλείς τους πάντες και τα πάντα για τυχόν αποζημίωση, αφού η διασκευή ΕΧΕΙ ΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ 100%, ΚΑΙ ΑΝΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΔΕΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ.

2) Αξίζει αν αυξηθεί η τιμή του υγραερίου; Αυτό το ηλίθιο επιχείρημα το ακούμε εδώ και πολλά χρόνια, μέχρι τότε… κάναμε απόσβεση 100 φορές! Εκτός αυτού, τα διυλιστήρια και οι κυβερνήσεις κρατούν τις τιμές σχετικά χαμηλά, γιατί υπάρχει (ακόμα) τρομερή περίσσεια του καυσίμου και θέλουν να το ξεφορτωθούν!

3) Είναι ασφαλές; Τίποτα που σηκώνει μισό οικοδομικό τετράγωνο στον αέρα δεν είναι ασφαλές. Στατιστικά όμως είναι 2 φορές πιο ασφαλές από τη βενζίνη! Εν συντομία λοιπόν ναι, είναι πολύ ασφαλές.

4) Αν σπάσει ο κινητήρας από το υγραέριο; Οι ανησυχίες σου είναι, εν μέρει, βάσιμες. Πάντα υπάρχει η πιθανότητα του μπαμ… Αλλά αυτό γίνεται και με τη βενζίνη ή το πετρέλαιο! Η οικονομία αξίζει το ρίσκο, ενώ κανείς δε σου απαγορεύει να βάλεις και τη -γνωστή πλέον- «λαδιέρα» που λιπαίνει τις βαλβίδες, για να κοιμάσαι λίγο πιο ήσυχος. Προτιμήστε συστήματα (λαδιέρες) πολλαπλού ψεκασμού λαδιού. Πρέπει βέβαια να κατανοήσεις ότι ο κινητήρας δεν καταστρέφεται έτσι απλά.

Σε extreme σενάρια (και μη ποιοτικούς κινητήρες) έχουμε τρύπημα πιστονιού ή κάψιμο φλάντζας κεφαλής, ενώ λίγο πιο συχνά βλέπουμε φαγωμένες έδρες που οδηγούν σε κάψιμο των βαλβίδων. Σε αυτές τις περιπτώσεις έχουμε βλάβη που διορθώνεται με μερικές εκατοντάδες ευρώ. Πραγματικά αξίζει το ρίσκο, ιδιαίτερα αν δεν ανήκουμε σε κατηγορία “υψηλού κίνδυνου” (μηχανικά ωστήρια, αγωνιστικός κινητήρας/χρήση, κινητήρας σχεδιασμένος για super). Αν οι βαλβίδες επιδέχονται ρύθμιση διακένου με οποιοδήποτε τρόπο τότε έχουν μηχανικά ωστήρια και η λαδιέρα, ή κάποια άλλη μέθοδος προστασίας είναι απαραίτητη. Αν τα διάκενα ρυθμίζονται μόνο αυτόματα τα ωστήρια είναι υδραυλικά (κάτι που προστατεύει τις βαλβίδες από το υγραέριο). Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο του οδηγού…



5) Όλα ΟΚ λοιπόν; Πράγματι, αρκεί να μην πιέζεις την τύχη σου:

Κανείς κινητήρας δεν θέλει πάνω από 15 συνεχόμενα δευτερόλεπτα τέρμα γκάζι. Ποτέ. Με κανένα καύσιμο. Το κάνουν πολλοί, για ώρες, και κάποιοι κινητήρες αντέχουν, αλλά πραγματικά οι οδηγοί δεν ξέρουν με τι “παίζουν” εκείνη την ώρα.

Τα κινέζικα, πολωνικά, βουλγαρικά, τουρκικά και κάποια από τα φτηνά ιταλικά συστήματα καλό είναι να αποφεύγονται από όσους θέλουν να είναι 100% σίγουροι πως δεν θα συναντήσουν απρόοπτα.

Κορυφαίες επιλογές (μεταξύ άλλων) τα Vialle, Prins και BRC, με τα τελευταία να έχουν την καλύτερη σχέση τιμής/απόδοσης.

Μονό τα συστήματα 4ης γενιάς (σειριακού ψεκασμού αερίου) με σύνδεση στη διαγνωστική θύρα του αυτοκινήτου, τα 5ης γενιάς (υγρού ψεκασμού) και τα 6ης γενιάς (υγρού ψεκασμού μέσω εργοστασιακών μπεκ σε οχήματα με άμεσο ψεκασμό) έχουν θέση σε σύγχρονα αυτοκίνητα. Εδώ βλέπουμε ένα πολύ καλό σύστημα 5ης γενιάς της Vialle.



Ακούω για πολλές βλάβες από οδηγούς που γεμίζουν το αμάξι από τη δεξαμενή υγραερίου του σπιτιού τους. Η πρόχειρη εκείνη αντλία είναι συνταγή για καταστροφή, αν δεν υπάρχει και το αντίστοιχο φίλτρο. Λογικό είναι… Αν κάποιος ασχολείται με το συγκεκριμένο “σπορ”, καλό είναι να αλλάζει και τα 2 φίλτρα υγραερίου στο αμάξι ανά 5000χλμ – και πολλά λέω.

Τα μπουζί καλό είναι να έχουν μειωμένο διάκενο και να είναι κατά προτίμηση ιριδίου, ή ειδική σειρά για υγραέριο. Αν βάζετε απλά, πρέπει να τα αλλάζετε συχνότερα.

του Ραξή Επιτρόπου Μηχανολόγου Μηχανικού Οχημάτων – Οχήματα με τον Ραξή

Print Friendly, PDF & Email

demobanner

Print Friendly, PDF & Email


Σχετικά Άρθρα

Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την εμπειρία σας στο ihunt.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας Αποδοχή Περισσότερα